Obszar |
KULTURA I ADMINISTRACJA |
Cel I. Strategiczny
(długoterminowy) |
Zwiększenie oferty kulturalnej dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych i osób starszych |
Cel 1. Operacyjny
(krótkoterminowy) |
Wakacje z książką – cykl działań kulturalnych przeznaczonych dla dzieci, które pozostają w domach podczas wakacji, ferii |
Działanie 1 |
Realizowanie imprez cyklicznych, spotkanie czytelnicze z okazji świąt kalendarzowych, rocznicowych. |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży oraz seniorom z Gminy Orchowo |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor – pełniący również funkcję bibliotekarza. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Budżet na materiały do pracy z młodszym czytelnikiem, scenariusze zajęć, urządzenie wielofunkcyjne, projektor, ekran, tworzenie i drukowanie kart pracy |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Strona internetowa biblioteki, portal społecznościowy Facebook, informacja na stronach gminy i w lokalnych mediach, ogłoszenia i plakaty. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zadania będą realizowane cyklicznie. |
Rezultaty |
Integracja młodszego pokolenia. Biblioteka jako centrum życia kulturalnego gminy. Podniesienie atrakcyjności biblioteki w środowisku lokalnym jako miejsca gdzie można ciekawie spędzić czas. Współpraca biblioteki z lokalnymi instytucjami i osobami prywatnymi.
|
Działanie 2 |
Konkursy dla dzieci szkół podstawowych i przedszkoli |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Potrzeba dzielenia się talentami. Potrzeba zdrowej rywalizacji. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor – pełniący również funkcję bibliotekarza |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Sztalugi, nagrody konkursowe – z własnych środków lub pozyskane ze środków zewnętrznych. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Promocja konkursu na stronie internetowej biblioteki, portalu społecznościowym, stronach lokalnych oraz za pomocą plakatów. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Konkursy realizowane będą przez cały rok |
Rezultaty |
Uczestnictwo w działaniach biblioteki. Promocja czytelnictwa. Pozyskanie nowych użytkowników. |
Cel II. |
Promocja czytelnictwa |
Działanie 1 |
Stworzenie Biblioteczki malucha |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Brak oferty dla dzieci w przedziale od 1 do 4 lat, które nie chodzą jeszcze do przedszkola. Wspieranie rodziców małych dzieci w działaniach edukacyjnych. Zagospodarowanie czasu wolnego rodzicowi i dziecku, promowanie interesujących, rozwojowych zajęć. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Gry edukacyjne i książki dla dzieci od 3 do 5 lat, książki z zakresu psychologii, edukacji małych dzieci przeznaczone dla rodziców. Tworzenie kart pracy i scenariuszy zajęć. Zasoby finansowe – z własnych środków oraz pozyskiwanie środków zewnętrznych. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Ulotki informacyjne i plakaty. Informacje na stronie internetowej i stronie biblioteki. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Realizacja dostosowana będzie do potrzeb uczestników. |
Rezultaty |
Wykształcenie u dzieci pozytywnych nawyków korzystania z książek, gier i zasobów biblioteki. Rozbudzanie potrzeb czytelniczych dzieci i ich rodziców. Rozwijanie zdolności manualnych, kreatywności. Wyrównanie różnic edukacyjnych pomiędzy dziećmi chodzącymi do przedszkola i dziećmi, które z różnych względów pozostają pod opieką rodziców w domach. Miła forma spędzania czasu rodzica z dzieckiem. |
Działanie 2 |
Spotkania autorskie dla dzieci |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Potrzeba spotkań z ciekawymi ludźmi. Rozwijanie zainteresowań. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Lokal, sprzęt audio, osoby prowadzące zajęcia. Zasoby finansowe – z własnych środków oraz pozyskanie środków zewnętrznych. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Wyszukiwanie informacji drogą internetową ciekawych ofert, wykorzystanie, projektora multimedialnego i laptopa. Informacja na stronie i profilu biblioteki oraz prasie lokalnej |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Wprowadzenie na stałe do kalendarza pracy Biblioteki spotkań autorskich |
Rezultaty |
Zwiększenie liczby odwiedzających bibliotekę w wieku do 15 lat. Podniesienie atrakcyjności biblioteki w środowisku lokalnym. Promocja czytelnictwa. |
Działanie 3 |
Stworzenie Dyskusyjnego Klubu Książki dla młodzieży i dorosłych przy Bibliotece |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Interesujące i twórcze spędzanie wolnego czasu. Integracja społeczności lokalnej. Poznawanie nowych ludzi, wspólne spędzanie czasu, dyskusje w miłym towarzystwie. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Pomieszczenia biblioteki – czytelnia, stoły, krzesła, zasoby finansowe na poczęstunek: kawa, herbata, ciastko. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Ulotki informacyjne i plakaty informacyjne na stronie internetowej i stronie społecznościowej biblioteki. Sprzęt multimedialny do promocji książek. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Cykliczne spotkania, według potrzeb czytelników. |
Rezultaty |
Umożliwianie czytelnikom wymiany poglądów, prezentowanie swoich opinii, poznawanie nowych pozycji na rynku czytelniczym. |
Działanie 4 |
Spotkania autorskie dla dorosłych |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Potrzeba spotkań z interesującymi ludźmi. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Lokal, sprzęt audiowizualny, osoby prowadzące zajęcia. Zasoby finansowe – z własnych środków oraz pozyskiwanie środków zewnętrznych. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Wyszukiwanie informacji drogą internetową ciekawych ofert, wykorzystanie projektora multimedialnego i laptopa. Informacje na stronach i profilu społecznościowym biblioteki. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Wprowadzenie na stałe do kalendarza pracy Biblioteki spotkań autorskich |
Rezultaty |
Zwiększenie liczby odwiedzających bibliotekę osób dorosłych. Podniesienie atrakcyjności biblioteki w środowisku lokalnym. Budowanie poczucia uczestnictwa w kulturze wysokiej. Dawanie możliwości poznawania niezwykłych postaci ze świata kultury. |
Obszar |
EDUKACJA I WIEDZA |
Cel I. Strategiczny
(długoterminowy) |
Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych różnych grup społecznych i wiekowych mieszkańców. |
Cel 1 |
Zwiększenie kompetencji informatycznych u osób w wieku 50+ w zakresie korzystania z komputera i Internetu. |
Działanie 1 |
Kurs komputerowy dla osób w wieku 50+
z podstaw obsługi komputera i Internetu. |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu osób 50+. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Lokal, sprzęt multimedialny, sprzęt wykładowy, dostęp do Internetu, firma zewnętrzna przeprowadzająca kursy komputerowe. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacja na stronach biblioteki, profilu społecznościowym, na plakatach w miejscach publicznych. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Realizacja uzależniona jest od możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych. |
Rezultaty |
Zwiększenie wiedzy i umiejętności u osób w wieku 50+ w zakresie obsługi komputera i Internetu. Przełamanie barier w posługiwaniu się komputerem i Internetem. Podniesienie atrakcyjności oferty biblioteki. Zainteresowanie ze strony środowiska lokalnego działaniami biblioteki. |
Cel 2 |
Zwiększenie kompetencji dzieci i młodzieży w zakresie edukacji wielokulturowej |
Działanie 1 |
Stworzenie Biblioteczki Czterech Stron Świata – spotkania oparte na warsztatach, wykładach, zajęciach dotyczących wielokulturowości oraz spotkań z ciekawymi ludźmi – dla dzieci i młodzieży. |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Zachęcenie młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w kulturze. Poznawanie świata i rozumienie odrębności kulturowej różnych nacji. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży. Integracja młodego środowiska lokalnego. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Lokal, stoły, krzesła, sprzęt multimedialny, materiały potrzebne na realizację zadań, scenariusze spotkań, osoby prowadzące. Zasoby finansowe własne i pozyskane z funduszy zewnętrznych. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Wydruk materiałów pomocniczych, informacja na stronie internetowej i profilu społecznościowym biblioteki, informacja w mediach lokalnych. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zadania będą realizowane cyklicznie. |
Rezultaty |
Upowszechnianie w świadomości pozytywnej wartości jaka istnieje w różnorodności kulturowej i sprzyjanie dialogowi kultur. Integracja młodego środowiska lokalnego. |
Cel 3 |
Zwiększenie poziomu wiedzy i kompetencji seniorów, dostarczenie rozrywki osobom 60+ |
Działanie 1 |
Organizacja cyklicznych spotkań z ekspertami np.: psycholog, prawnik, kucharz, instruktor tańca itp. |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Integracja: spotkania, poznanie nowych ludzi, nawiązanie nowych znajomości, rozwijanie swoich umiejętności. Zagospodarowanie czasu wolnego. Poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Lokal, sprzęt multimedialny, tablice poglądowe, prowadzący szkolenia |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Projekcja prezentacji |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zadania będą realizowane cyklicznie. |
Rezultaty |
Zwiększenie poziomu wiedzy seniorów, rozwijanie zainteresowań, rozbudzanie pasji, integracja społeczna. |
Cel 4 |
Poszerzenie wiedzy seniorów o bliższej i dalszej okolicy |
Działanie 1 |
Organizowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Chęć spędzania aktywnie wolnego czasu. Poznawanie atrakcji turystycznych regionu.
|
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Środki finansowe niezbędne do opłacenia przejazdu oraz przewodnika, część kosztów ponoszą uczestnicy wyjazdów. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Ogłoszenie wiadomości o organizowanych wyjazdach na stronie biblioteki w mediach społecznościowych oraz na plakatach. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zadania będą realizowane cyklicznie, w zależności od zapotrzebowania |
Rezultaty |
Atrakcyjne spędzanie wolnego czasu przez seniorów. Poznawanie interesujących atrakcji turystycznych |
Cel 5 |
Obcowanie z kulturą wysoką |
Działanie |
Cykliczne wyjazdy do teatru, opery, operetki |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Zapotrzebowanie mieszkańców na kontakt z kulturą wysoką |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Środki finansowe na pokrycie dojazdu |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Ogłoszenie wiadomości o organizowanych wyjazdach na stronie biblioteki w mediach społecznościowych oraz na plakatach. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zadania będą realizowane cyklicznie. |
Rezultaty |
Rozbudzenie w mieszkańcach ciekawość świata, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, uwrażliwienie na sztukę i kulturę. |
Obszar |
Wspieranie rozwoju społecznego |
Cel I. strategiczny |
Aktywizacja zawodowa młodych osób |
Cel 1 |
Zwiększenie poziomu aktywizacji zawodowej osób wchodzących na rynek pracy. |
Działanie 1 |
Organizacja stażu w bibliotece – 1 osoba. |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Potrzeba nabycia umiejętności niezbędnych na rynku pracy. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Osoba odbywająca staż |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Wykorzystanie pakietu programów biurowych. Pomoc przy pracy w programie komputerowym MAK+. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Do końca 2021 roku. |
Rezultaty |
Zdobycie nowych kompetencji zawodowych. Postrzeganie biblioteki jako miejsca otwartego i dającego możliwości rozwoju zawodowego. |
Cel II. strategiczny |
Zwiększenie aktywności mieszkańców |
Cel 1 |
Tworzenie kół zainteresowań |
Działanie 1 |
Utworzenie klubu gier planszowych |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Ciekawa alternatywa spędzania wolnego czasu dla osób samotnych i całych rodzin. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Zestaw gier planszowych, pomieszczenie – czytelnia, zasoby ludzkie – mieszkańcy w każdym wieku. Zasoby finansowe – zakup odpowiedniej ilości gier planszowych – z zasobów własnych i środków zewnętrznych. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Informacje zamieszczane na stronie internetowej biblioteki i profilu społecznościowym biblioteki oraz na stronach lokalnych mediów. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Zadania będą realizowane cyklicznie. |
Rezultaty |
Zaszczepienie wśród mieszkańców pasji do gier planszowych. Umożliwienie poznawania atrakcyjnych planszówek. Integracja społeczności lokalnej oraz budowanie więzi poprzez cykliczne spotkania przy grach. Działania międzypokoleniowe i ożywianie środowiska. Wzrost atrakcyjności oferty biblioteki. |
Obszar |
Infrastruktura biblioteki |
Cel I. |
Poprawa dostępności biblioteki dla czytelników |
Cel 1 |
Poprawa dostępność do biblioteki dla osób starszych, niepełnosprawnych i matek z małymi dziećmi w wózkach |
Działanie 1 |
Wykonanie podjazdu do biblioteki. |
Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada |
Potrzeba wykonania podjazdu umożliwi osobom z dysfunkcjami narządu ruchu i osobom starszym uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez bibliotekę oraz korzystanie z jej zasobów. |
Osoba/osoby odpowiedzialne za realizację |
Dyrektor biblioteki. |
Zasoby potrzebne do realizacji zadania |
Osoba posiadająca doświadczenie w pisaniu projektów. |
Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych |
Promocja na stronach internetowych biblioteki, portalu społecznościowym (FB), stronie Urzędu Gminy i w mediach lokalnych. |
Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane |
Termin realizacji uzależniony od możliwości finansowych. |
Rezultaty |
Pozytywny wizerunek biblioteki w środowisku. Biblioteka jako nowoczesny ośrodek komunikacji i kultury dostępny dla wszystkich mieszkańców gminy. |