Orchowo, dn. 9 marca 2020 r. RF.DGZP.271.2.2020 Do wszystkich Wykonawców Informacja o treści zapytania i wyjaśnienia zamawiającego dot. treści SIWZ – część II Dotyczy: Postępowania przetargowego o zamówienie publiczne prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na realizację zadania: Ubezpieczenie mienie i odpowiedzialności Zamawiającego nr 519657-N-2020 z dnia 2020-03-04 Gmina Orchowo na podstawie art. 38 ust 1 i 2 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.), informuje, że w ramach prowadzonego postępowania o zamówienie publiczne jw. wpłynęły zapytania od wykonawców, których treść przedstawiamy poniżej wraz z wyjaśnieniami zamawiającego. Część II zamówienia – Ubezpieczenia Komunikacyjne 1. Prosimy o podanie informacji o ilości ryzyk OCppm/AC ubezpieczonych w latach 2017-2020 r. – dotyczy części II zamówienia. Odp. w 2017/2018, w 2018/2019 i w 2019/2020 zgłoszonych było 17 ryzyk OC ppm i 5 ryzyk AC. 2. Prosimy o potwierdzenie, że w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych w latach 2017-2020 Odp. Zamawiający potwierdza. 3. Czy Zamawiający wyraża zgodę na wypłatę odszkodowania z uwzględnieniem stopnia faktycznego zużycia eksploatacyjnego w odniesieniu do opon, akumulatorów, elementów układu hamulcowego, elementów układu wydechowego? Odp. Zamawiający nie wyraża zgody. 4. Prosimy o potwierdzenie, że ubezpieczenie Assistance nie jest przedmiotem niniejszego zamówienia. Odp. Zamawiający potwierdza. 5. Prosimy o potwierdzenie, że jeśli kwestia wyłączeń odpowiedzialności nie została uregulowana w SIWZ i Umowie, to zastosowanie będą miały wyłączenia ujęte w OWU Wykonawcy. Odp. Zamawiający potwierdza. 6. Prosimy o zmianę treści klauzuli reprezentantów na następującą: Klauzula reprezentantów – z zachowaniem pozostałych, niezmienionych niniejszą klauzulą, postanowień ogólnych warunków ubezpieczenia strony uzgodniły, że Ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe rażącego niedbalstwa wyłącznie reprezentantów Ubezpieczającego/Ubezpieczonego. Dla celów niniejszej umowy za reprezentantów Ubezpieczającego/Ubezpieczonego uważa się wyłącznie takie osoby/organy jak Burmistrz. Za szkody powstałe wskutek rażącego niedbalstwa osób niebędących reprezentantami Ubezpieczającego/Ubezpieczonego Ubezpieczyciel ponosi pełną odpowiedzialność. Dotyczy wszystkich ryzyk komunikacyjnych z wyjątkiem obowiązkowego ubezpieczenia OC p.p.m. Odp. Zamawiający nie wyraża zgody. Część I zamówienia – Ubezpieczenia Majątkowe i OC. 7. Prosimy o potwierdzenie, że ochroną ubezpieczeniową nie są objęte szkody powstałe w wyniku osuwania i zapadnia się ziemi spowodowane działalnością człowieka. Odp. Zamawiający potwierdza. 8. Prosimy o podanie informacji czy w mieniu zgłoszonym do ubezpieczenia są instalacje solarne lub fotowoltaiczne. Jeśli tak, prosimy o podanie wartości instalacji oraz wskazanie miejsca montażu instalacji. Odp. Zamawiający informuje, ze obecnie nie posiada solarów. 9. Wnioskujemy o zmianę zapisów treści klauzuli przezornej sumy ubezpieczenia na: „Klauzula przezornej sumy ubezpieczenia – z zachowaniem pozostałych niezmienionych niniejszą klauzulą postanowień OWU i innych postanowień umowy ubezpieczenia ustala się, że do sumy ubezpieczenia zostaje włączona kwota przezornej sumy ubezpieczenia, przez którą strony rozumieją kwotę w wysokości 1.000.000,00 zł, która w przypadku szkody służyć będzie do wyrównania ewentualnego niedoubezpieczenia wynikającego z niedoszacowania sum ubezpieczenia dla poszczególnych składników majątku ubezpieczonych w systemie na sumy stałe oraz pokryciu kosztów powstałej szkody w przypadku kiedy suma ubezpieczenia danego składnika majątkowego przyjęta w wartości księgowej brutto będzie niższa niż wysokość szkody określona na podstawie kosztorysu wewnętrznego lub zewnętrznego. Limit odpowiedzialności każdorazowo ulega pomniejszeniu o wypłacone na podstawie tej klauzuli odszkodowanie. Maksymalna wysokość odszkodowania wypłaconego przy zastosowaniu niniejszej klauzuli z tytułu wystąpienia szkody w mieniu Ubezpieczającego/Ubezpieczonego nie może przekroczyć wartości mienia deklarowanej do ubezpieczenia. Dotyczy ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych oraz ubezpieczenia sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk.” Odp. Zamawiający nie wyraża zgody. 10. Wnioskujemy o zmianę zapisów treści klauzuli ochrony mienia nieprzygotowanego do pracy na: „Klauzula ochrony mienia nieprzygotowanego do pracy – Ochrona ubezpieczeniowa zostaje zachowana mimo, że ubezpieczający nie przystosował ruchomości (środka trwałego lub sprzętu elektronicznego do pracy, np. sprzęt nie został rozpakowany) oraz w sytuacji przenoszenia ruchomości (środka trwałego lub sprzętu elektronicznego) z jednego miejsca na inne w obrębie danej lokalizacji. Ochroną objęte są również ruchomości, które przez dłuższy okres znajdują się w lokalizacji objętej ochroną, jednak nie są eksploatowane (np. w szkole w okresie przerwy wakacyjnej), ale zostały zgłoszone do ubezpieczenia. Niniejsza klauzula nie dotyczy ubezpieczenia budynków i budowli.” 11. Wnioskujemy o zmianę zapisów treści klauzuli awarii instalacji lub urządzeń technologicznych na: ”Klauzula awarii instalacji lub urządzeń technologicznych – na mocy niniejszej klauzuli Ubezpieczyciel pokryje szkody w instalacjach lub urządzeniach wodociągowych, kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania oraz innych urządzeniach technologicznych przesyłających media w postaci płynnej, należących do ubezpieczonego oraz znajdujących się w obrębie lokalizacji (do 300 m) objętej ochroną na mocy niniejszej umowy ubezpieczenia, wskutek ich nagłego, samoczynnego lub spowodowanego zamarzaniem pęknięcia, łącznie z kosztami robót pomocniczych związanych z ich naprawą i rozmrożeniem, w tym uzasadnione i udokumentowane koszty poszukiwań miejsca powstania awarii. Limit odpowiedzialności dla niniejszej klauzuli wynosi 100.000,00 zł na jedno i wszystkie zdarzenia w rocznym okresie ubezpieczenia z podlimitem 20.000,00 zł na koszty poszukiwań miejsca powstania awarii. Zastosowane limity odpowiedzialności nie mają zastosowania do ryzyk, które w myśl zapisów OWU nie są limitowane.” Odp. Zamawiający wyraża zgodę. Klauzula otrzymuje brzmienie zgodnie z wnioskowanym. 12. Wnioskujemy o wyłączenie klauzuli obligatoryjnej akceptacji zmiany wartości mienia lub o zakwalifikowanie jej do klauzul fakultatywnych. Odp. Zamawiający nie wyraża zgody. 13. Wnioskujemy o zastosowanie w klauzuli obligatoryjnej: ochrony mienia wyłączonego z eksploatacji limitu czasowego do 6 miesięcy. 14. Odp. Zamawiający wyraża zgodę. W klauzuli mienia wyłączonego z eksploatacji zostaje wprowadzony limit 6 miesięcy. 15. Wnioskujemy o zmianę zapisów treści klauzuli zmiany lokalizacji w odbudowie na: „Klauzula zmiany lokalizacji w odbudowie - z zachowaniem pozostałych, niezmienionych niniejszą klauzulą postanowień umowy ubezpieczenia określonych we wniosku i ogólnych warunkach ubezpieczenia strony uzgodniły, że na pisemny wniosek Ubezpieczonego Ubezpieczyciel wyrazi zgodę na odbudowę zniszczonego ubezpieczonego budynku lub budowli w innej lokalizacji na terenie gminy, jeżeli zmiana lokalizacji wynika z wydanych decyzji administracyjnych (m.in. zezwolenia na budowę), warunków zabudowy albo rachunku ekonomicznego. Odszkodowanie w takiej sytuacji nie pokrywa kosztów zakupu gruntu w nowej lokalizacji. Wypłata odszkodowania na podstawie niniejszej klauzuli następuje w granicach sumy ubezpieczenia budynku lub budowli z uwzględnieniem przezornej sumy ubezpieczenia, jeżeli będzie miała zastosowanie. Klauzula dotyczy ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych.” Odp. Zamawiający wyraża zgodę na dopisanie „na pisemny wniosek Ubezpieczonego Ubezpieczyciel wyrazi zgodę”. Klauzula otrzymuje brzmienie jak we wniosku. 16. Prosimy o podanie informacji czy wszystkie budynki wybudowane przed 1967 rokiem przeszły generalne remonty? Jeśli tak prosimy o podanie zakresu wykonanych prac. Odp. Mieszkania nie przechodziły generalnych remontów. - Szkoła w Bielsku – wymiana okien i termomodernizacja budynku, - Szkoła w Różannie – wymiana okien, generalne remonty pomieszczeń (wymiana podłóg, drzwi, malowanie ścian), - Szkoła w Słowikowie – wymiana okien i remonty pomieszczeń, - Szkoła w Orchowie, termomodernizacja, remont dachu oraz generalne remonty pomieszczeń, - Ośrodek zdrowia – wymian okien i remonty pomieszczeń, - Lokale mieszkalne w Ośrodku Zdrowia – wymiana instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej, remonty pomieszczeń, - Świetlica w Szydłówcu – częściowa wymiana okien i drzwi, remonty pomieszczeń, 17. Wnioskujemy o potwierdzenie, że wszystkie budynki zgłoszone do ubezpieczenia i ich instalacje poddawane są regularnym przeglądom wynikającym z przepisów prawa, co potwierdzone jest każdorazowo pisemnym protokołami; w przeciwnym wypadku prosimy o wskazanie budynków niespełniających powyższego warunku wraz z określeniem przyczyny. Odp. Wszystkie budynki zgłoszone do ubezpieczenia poddawane są regularnym przeglądom wynikającym z przepisów prawa i na tą okolicznośc każdorazowo sporządzane są protokoły. 18. Czy Zamawiający potwierdza, że ubezpieczeniu nie podlegają budynki przeznaczone do rozbiórki, wyburzenia. W przypadku odpowiedzi negatywnej na powyższe pytanie prosimy o wyłączenie przedmiotowego mienia z zakresu ubezpieczenia. Odp. zamawiający potwierdza. 19. Prosimy o uzupełnienie informacji czy wszystkie budynki są użytkowane – dotyczy wykazu budynków i budowli, przy których brak informacji. Odp. Potwierdzamy, ze wszystkie są użytkowane. 20. Jeśli przedmiotem ubezpieczenia są budynki nieużytkowane, wyłączone z eksploatacji, pustostany lub przeznaczone do rozbiórki prosimy o podanie dodatkowych informacji: 1) czy teren, na którym znajdują się budynki i budowle jest ogrodzony, oświetlony w porze nocnej oraz całodobowo dozorowany, 2) czy wszystkie maszyny i urządzenia są oczyszczone i zakonserwowane, odłączone od źródeł zasilania oraz regularnie kontrolowane, 3) czy gaśnice oraz inne zabezpieczenia przeciwpożarowe są sprawne i utrzymane w gotowości do użycia. Odp. nie dotyczy. 21. Wnioskujemy o udzielenie informacji czy w okresie ostatnich 20 lat na terenie Gminy wystąpiła powódź, jeśli tak, to jakie lokalizacje zgłoszone do ubezpieczenia zostały nią dotknięte. Odp. Nie wystąpiła. 22. Czy w zbiorach bibliotecznych znajdują się starodruki lub inkunabuły? Odp. Nie znajdują się. 23. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie prosimy o uzupełnienie następujących informacji: a/ łączna ilość starodruków i inkunabułów b/ wartość najdroższego starodruku lub inkunabułu c/ prosimy o wskazanie lokalizacji, w których znajdują się starodruki i/lub inkunabuły d/ prosimy o dokładny opis zabezpieczeń przeciwpożarowych i przeciwkradzieżowych w ww. miejscach ubezpieczenia. Odp. nie dotyczy. 24. Czy Zamawiający posiada/zarządza/administruje wysypiskiem śmieci i/lub zakładem utylizacji odpadów? Jeżeli tak to proszę o podanie poniższych informacji: a. Gdzie się znajduję - adres b. Od kiedy funkcjonuje c. Na jak dużym obszarze d. Czy planowane jest jego zamknięcie, jeżeli tak to kiedy e. Co znajduje się w najbliższym sąsiedztwie wysypiska. Odp. Nie. 25. Czy Zamawiający wyraża zgodę na wyłączenie ryzyka katastrofy budowlanej dla budynków starszych niż 50 lat? Odp. Zamawiający nie wyraża zgody. 26. Przy ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej wnioskujemy o zmianę zapisu zakresu ubezpieczenia na: „W ramach sumy gwarancyjnej po wypadku Ubezpieczyciel zobowiązany jest do: - pokrycia poniesionych po wystąpieniu wypadku kosztów działań mających na celu zapobieżenie szkodzie lub zmniejszenie jej rozmiarów, jeżeli były celowe, chociażby okazały się bezskuteczne, - pokrycia kosztów wynagrodzenia rzeczoznawców powołanych za zgodą Ubezpieczyciela w celu ustalenia okoliczności, przyczyn, rozmiaru szkody lub odpowiedzialności osób objętych ubezpieczeniem, - pokrycia kosztów konieczne do poniesienia przez Ubezpieczającego/Ubezpieczonego w związku ze zgłoszonymi roszczeniami: a) niezbędne koszty sądowej lub pozasądowej pomocy prawnej lub obrony przed roszczeniem w sporze prowadzonym w porozumieniu z Ubezpieczycielem, b) niezbędne koszty sądowej obrony w postępowaniu karnym, jeśli toczące się postępowanie ma związek z ustaleniem odpowiedzialności osób objętych ubezpieczeniem, a Ubezpieczyciel wyraził zgodę na pokrycie tych kosztów, c) koszty postępowań sądowych, w tym mediacji lub postępowania pojednawczego oraz kosztów opłat administracyjnych, jeśli toczące się postępowanie ma związek z ustaleniem odpowiedzialności osób objętych ubezpieczeniem, a Ubezpieczyciel wyraził zgodę na pokrycie tych kosztów.” Odp. Zamawiający nie wyraża zgody. 27. Wnioskujemy o wyrażenie zgody na wprowadzenie zastrzeżenia, że przedmiotem zamówień uzupełniających nie będą przychodnie, szpitale lub inne placówki medyczne. Odp. Zamawiający wyraża zgodę i informuje, ze nie prowadzi takiej działalności i nie planuje zacząć. 28. Wnioskujemy o potwierdzenie, że zakres ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej nie obejmuje szkód powstałych w związku z posiadaniem, użytkowaniem, zarządzaniem oraz administrowaniem wysypiskiem lub składowiskiem odpadów a także w związku z prowadzeniem działalności związanej z sortowaniem, spalaniem, utylizowaniem, odzyskiem odpadów lub jakimkolwiek innym ich przetwarzaniem. Odp. Zamawiający potwierdza. 29. Czy w okresie ubezpieczenia zamawiający planuje przejąć w zarząd wysypisko, składowisko odpadów, spalarnię lub sortownię odpadów? Odp. Nie planuje. 30. Wnioskujemy o podanie wysokości budżetu przeznaczonego na remonty dróg, chodników. Odp. Wysokośc budżetu na remonty dróg i chodników ywnosi 500 000 zł na trzy lata. 31. Prosimy o zmianę zapisów Istotnych postanowień umowy : 1) par. 5 ust. 1 ppkt 1 – prosimy o wydłużenie terminu 3 dni do 7 dni, tak że zapisy przyjmą brzmienie: a)informowania pełnomocnika Zamawiającego o przyjęciu i zarejestrowaniu szkody nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od daty zgłoszenia, Odp. 31. Zamawiający wyraża zgodę. 32. par. 5 ust. 3 – prosimy o wydłużenie terminu z 60 dni do 90 dni, tak że zapisy przyjmą brzmienie: 3. W przypadku uznania odpowiedzialności za szkodę w mieniu Zamawiającego, Wykonawca wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia szkody, a w przypadku gdy wyjaśnienie w tym terminie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności Wykonawcy okazało się niemożliwe, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności okazało się możliwe, nie później jednak niż w terminie 90 dni od zgłoszenia szkody. Termin 90-dniowy na ostateczną wypłatę odszkodowania nie obowiązuje, jeżeli poszkodowany lub ubezpieczony nie dostarczył dokumentów, o które wystąpił Wykonawca, a które maja wpływ na ustalenie wysokości szkody lub odpowiedzialności za szkodę oraz gdy ustalenie odpowiedzialności Wykonawcy albo wysokość należnego odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego – dotyczy ubezpieczeń dobrowolnych. Odp. Zmawiający wyraża zgodę na zmianę zgodnie z wnioskiem zapisów we wzorze umowy – zał. Nr 4b par. 5 punkt.3 33. prosimy o wykreślenie postanowień par. 5 ust. 4 i ust.6 Odp. Zamawiający nie wyraża zgody. Wójt Gminy Jacek Misztal
w ryzykach OCppm, Autocasco oraz NNW poza wymienionymi w załączniku nr 6 do SIWZ, nie wystąpiły inne szkody, ani nie ma założonych rezerw.4. W przypadku uznania odpowiedzialności za szkodę w mieniu Zamawiającego Wykonawca zobowiązuje się do wypłaty kwoty bezspornej odszkodowania na rzecz Zamawiającego w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody, zgodnie z art. 817 k.c.6. Jeżeli Wykonawca nie udzieli odpowiedzi na reklamację (odwołanie) w terminach, o których mowa w ust. 5 uważa się, że uznał on reklamację.