Orchowo, dnia 18.12.2020 r.
WÓJT GMINY ORCHOWO
S.0003.28.2020
Anna Kosiak
Przewodnicząca Rady Gminy Orchowo
Lidia Bąkowska
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej
Rady Gminy Orchowo
Marek Wędzikowski
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Działalności Gospodarczej i Budżetu Rady Gminy Orchowo
Dotyczy wniosku z dnia 01.12.2020 r. (data wpływu do Urzędu Gminy Orchowo - 04.12.2020 r.) o udzielenie odpowiedzi na pytania zadane na wspólnym posiedzeniu Komisji Oświaty, zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Działalności Gospodarczej i Budżetu oraz na Sesji Rady Gminy Orchowo w dniu 27.11.2020 r.
Ad. 1. Gmina Orchowo nie otrzymała żadnych kwiatów doniczkowych ani ciętych od ARiMR o których mowa w artykule prasy lokalnej przytoczonej w pytaniu.
Ad. 2. Patrz odp. na pytanie 1.
Ad. 3. Odpowiedź na to pytanie została udzielona w piśmie Wójta Gminy Orchowo nr S.0003.26.2020 z dnia 16.12.2020 i opublikowana jest na stronie BIP Gminy Orchowo.
Ad. 4. Proszę wskazać jakich inwestycji dotyczy pytanie.
Ad. 5. Gmina Orchowo otrzymała subwencję oświatową przypadającą na Zespół Szkolno-Przedszkolny w Orchowie w roku 2018 w wysokości 1 687 639,83 zł, a w roku 2019 w wysokości 1 704 307,09 zł.
Ad. 6. Plan wydatków na 2020 r. na Zespół Szkolno-Przedszkolny w Orchowie wynosi 2 279 980 zł, a subwencję oświatową na 2020 r. otrzymano w wysokości 1 576 850,33 zł.
Ad. 7. Przyczyny powstania różnicy między otrzymywaną subwencją oświatową a rzeczywistym kosztem utrzymania placówki oświatowej są złożonym problemem i dotyczą większości samorządów w Polsce.
Subwencja oświatowa wyliczana jest w oparciu o dane statystyczne o liczbie uczniów (wychowanków) oraz o stanie zatrudnienia nauczycieli w podziale na poszczególne stopnie awansu zawodowego i składa się z kwoty bazowej, uzupełniającej i kwoty na zadania pozaszkolne.
Wszystkie samorządy od czasu przejęcia roli organu prowadzącego borykają się corocznie z problemem niedofinansowania zadań oświatowych. Część oświatowa subwencji ogólnej, naliczana dla jednostek samorządu terytorialnego, nie odpowiada rzeczywistym kosztom prowadzenia szkół i placówek. Obecnie system podziału pieniędzy na prowadzenie szkół pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego oparty jest na tzw. bonie oświatowym, to znaczy, że każdy uczeń przynosi jednostce samorządu terytorialnego konkretną kwotę, która powinna wystarczyć na opłacenie kadry pedagogicznej i obsługi szkoły. Może być ona wystarczająca, ale jedynie wtedy, gdy uczniowie nie są rozproszeni w zbyt wielu małych szkołach. Subwencja oświatowa, zależnie od samorządu, stanowi od 30 % do 70 % jego budżetu, z czego wydatki na nauczycielskie wynagrodzenia przekraczają często 80 %.
Uzależnienie wysokości subwencji od liczby uczniów jest oderwane od szkolnej rzeczywistości. Obecnie mamy niż demograficzny, który nie przekłada się na zmniejszenie zatrudnienia wśród nauczycieli. Kiedy ubywa 3-4 uczniów, liczba klas, a zatem i nauczycieli, nie zmniejsza się, ale wysokość subwencji ulega obniżeniu.
Ponadto przy planowaniu podwyżek dla nauczycieli (np. na 2020 r.) MEN w swoich obliczeniach nie uwzględnia dodatków, będących pochodną wynagrodzenia zasadniczego, a zgodnie z Kartą Nauczyciela wypłacanych przez samorządy. Resort bierze pod uwagę tylko koszt podwyżki wynagrodzenia zasadniczego. Gdy zsumuje się koszt zwiększenia wynagrodzenia zasadniczego i wynikający z tego wzrost wysokości pochodnych, to okazuje się, że podwyżka jest większa o ok. 2 proc. niż środki otrzymane w subwencji oświatowej.
Na koniec interpretacja MEN: „część oświatowa subwencji ogólnej jest jedynie jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Kwoty subwencji oświatowej nie można zatem odnosić wprost do zadań oświatowych nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego. Budżet państwa nie gwarantuje w ramach części oświatowej subwencji ogólnej środków na pokrycie wszystkich wydatków na realizację zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego”.
Z up. Wójta
Sekretarz Gminy Orchowo
/-/ Grzegorz Matkowski