Orchowo, dn. 6 marca 2020 r.

RF.DGZP.271.2.2020

 

 

Do wszystkich Wykonawców

 

 

 

Informacja o treści zapytania i wyjaśnienia zamawiającego dot. treści SIWZ

 

 

Dotyczy:          Postępowania przetargowego o zamówienie publiczne prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na realizację zadania: Ubezpieczenie mienie i odpowiedzialności Zamawiającego nr 519657-N-2020 z dnia 2020-03-04

 

Gmina Orchowo na podstawie art. 38 ust 1 i 2 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.), informuje, że w ramach prowadzonego postępowania o zamówienie publiczne jw. wpłynęły zapytania od wykonawców, których treść przedstawiamy poniżej wraz z wyjaśnieniami zamawiającego.

 

1. Czy wystąpiły szkody spowodowane powodzią w latach: 1997 i 2010  (liczba i wartość wypłat):

Odp. 1/ Nie wystąpiły.

 

2. Czy którekolwiek miejsce ubezpieczenia znajduje się w strefie zagrożenia powodziowego?

Odp. 2. Niw znajduje się.

 

3. Czy wystąpiły szkody spowodowane osuwiskami  (liczba i wartość wypłat)

Odp.3. Nie wystąpiły.

 

4. Czy przedmiotem ubezpieczenia będzie składowisko odpadów (zdarzenia losowe):

Odp. Nie będzie, Gmina Orchowo nie posiada składowiska odpadów.

 

5. Czy na terenie gminy jest wysypisko/składowisko śmieci, od kiedy PSZOK jest zlokalizowany w obecnym miejscu,

Odp. 5. Zlokalizowany jest od 2015 r.

 

6. PSZOK:

a)czy spełnia wymagania wynikające z art. 25 ustawy o odpadach,

b) jak są magazynowane:

1) odpady niebezpieczne (np. farby, smary, baterie, świetlówki, leki, tonery drukarskie),

2) odpady elektryczne i elektroniczne,

c) czy jest zarządzany przez wykonawcę zewnętrznego (niepowiązanego kapitałowo z Zamawiającym),

czy umowa z wykonawcą zewnętrznym zobowiązuje wykonawcę zewnętrznego do posiadania ubezpieczenie OC,

d)czy ochrona ubezpieczeniowa OC dotyczy wyłącznie szkód wynikających ze zdarzeń nagłych, niespodziewanych oraz niezależnych od Ubezpieczającego, tak

e)czy ochrona ubezpieczeniowa OC obejmuje szkody związanych z odzyskiwaniem, utylizowaniem, spalaniem odpadów lub jakimkolwiek innym ich przetwarzaniem, nie dotyczy

Odp6.

a) tak

b) 1) przyjmujemy leków, smarów i farb. Magazynowane są w dużych kontenerach na zamkniętym placu w zamykanych blaszanych boksach.

      2) w kontenerach

c) Nie, do obsługi jest zatrudniony pracownik przez Gminę.

d) tak

e)nie obejmuje.

 

 

7. Czy przedmiotem ubezpieczenia jest Ośrodek zdrowia(zdarzenia losowe).

Odp. 7. Nie, Gmina nie prowadzi działalności ośrodka zdrowia.

 

8. Czy przedmiotem ubezpieczenia są drogi (zdarzenia losowe)?

Odp. 8. Nie są.

 

 

9. Czy przedmiotem ubezpieczenia są mosty lub obiekty mostowe (wiadukty, kładki itp.,).(zdarzenia losowe):?

Odp. 9. Zamawiający ubezpiecza tylko jeden wiadukt  na pierwsze ryzyko.

 

10.Prosimy o potwierdzenie, iż pojazdy specjalne to pojazdy pożarnicze.

Odp. 10.  Zamawiający potwierdza.

 

Pytania wspólne:

11. Wnioskujemy o udzielenie informacji o różnicach w zakresie ubezpieczenia Zamawiającego
z ostatnich 3 lat w porównaniu do wnioskowanego (franszyz, udziałów własnych, limitów odpowiedzialności, przedmiotu, zakresu ubezpieczenia).

Odp. 11. Zamawiający zmienił systemu8bezpeiczenia z ryzyk nazwanych na all risk, zwiększył sumę gwarancyjną w OC do 1 500 000,00 zł.

 

12.Prosimy o potwierdzenie, że w sprawach nieuregulowanych w niniejszej SIWZ  zastosowanie mają przepisy prawa oraz ogólne/szczególne warunki ubezpieczenia w tym klauzule Wykonawcy. Jeżeli ogólne/szczególne warunki ubezpieczenia w tym klauzule wskazują przesłanki wyłączające lub ograniczające odpowiedzialność Ubezpieczyciela, to mają one zastosowanie, chyba że Zamawiający włączył je do zakresu ubezpieczenia w niniejszej SIWZ.

Odp. 12. Zamawiający potwierdza.

 

13.Wnioskujemy o wprowadzenie do umowy, przy okresie ubezpieczenia na 2 lub 3 lata z podziałem na roczne okresy rozliczeniowe, „Klauzuli Wypowiedzenia Umowy z Ważnych Powodów” o treści:

„Klauzula Wypowiedzenia Umowy z Ważnych Powodów

Każda ze stron może wypowiedzieć umowę ubezpieczenia z zachowaniem 1 miesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec każdego okresu rozliczeniowego,
z zastrzeżeniem, że Ubezpieczyciel może tego dokonać wyłącznie z ważnych powodów.

Do ważnych powodów należą:

1.     wysoka szkodowość z przedmiotowej umowy, dotycząca każdego rodzaju ubezpieczenia oddzielnie.

Przez wysoką szkodowość rozumie się stosunek wypłaconych odszkodowań i rezerw szkodowych z poszczególnych ubezpieczeń do składki zarobionej za pierwsze 10 miesięcy danego okresu rozliczeniowego - przekraczającą w odniesieniu do: ubezpieczenia: OC - 30%, pozostałych ubezpieczeń - 65%,

  1. niewyrażenie przez Ubezpieczonego zgody na dokonanie lustracji ryzyka lub utrudnianie jej przeprowadzenia,
  2. wyłudzenie lub próba wyłudzenia przez Ubezpieczonego odszkodowania lub świadczenia
    z zawartej z Ubezpieczycielem umowy ubezpieczenia,
  3. utrata licencji, zezwolenia na prowadzenie działalności,

5.     istotna zmiana warunków reasekuracyjnych, potwierdzona stosownym oświadczeniem Ubezpieczyciela,

6.     zmiana polityki polegająca na wycofaniu się Ubezpieczyciela z danego segmentu Klientów lub danej grupy ryzyk ubezpieczeniowych.”

Odp. 13. Zamawiający nie wyraża zgody.

 

14.Prosimy o podanie wieku, rodzaju konstrukcji oraz stanu technicznego budynków zgłaszanych do ubezpieczenia oraz zakresu i dat (rok) przeprowadzanych remontów.

Odp. 14. Zamawiający podał te dane w zał. nr 6 w tabeli nr 2 budynki i budowle. Dane zostały uzupełnione na tyle na ile Zamawiający miał wiedzę i możliwości techniczne ich uzupełnienia.

 

15.Czy w ramach SIWZ zostały zgłoszone do ubezpieczenia posiadane, użytkowane, zarządzane przez Zamawiającego  wysypiska, składowiska, sortownie odpadów, biogazownie itp.?

Odp. 15. Nie zostały zgłoszone do ubezpieczenia.

 

16.Prosimy o informację, czy obecnie trwają lub są planowane w okresie wykonania zamówienia na terenie zgłoszonych do ubezpieczenia lokalizacji jakieś inwestycje, budowy, remonty, modernizacje? Czy teren prac jest/będzie wyłączony z użytkowania, czy jest/będzie tam prowadzona działalność? Czy prace te wymagają pozwolenia na budowę, czy nie naruszają konstrukcji nośnej obiektu lub konstrukcji dachu? Czy wykonawcy prac posiadają polisę OC adekwatną do wartości i rodzaju prac? Czy ww. prace mogą niekorzystnie oddziaływać na mienie osób trzecich/mienie otaczające?

Odp.  16. Planowana jest rozbudowa Środowiskowego domu Samopomocy w Słowikowie.

Działalność będzie prowadzona normalnie. Wymagane jest pozwolenie na budowę. Nie naruszona będzie konstrukcja nośna obiektu i konstrukcja dachu. Wykonawca będzie posiadał polisę OC. Prace te nie będą niekorzystnie oddziaływać  na mienie osób trzecich.

 

17.Wnioskujemy o udzielenie informacji nt. stanu technicznego dróg oraz budżecie przeznaczonym na ich remonty w okresie najbliższych 3 lat.

Odp.17. Stan rok dostateczny. Budżet na remonty na najbliższe 3 lata to kwota 500 000 zł.

 

Pytania majątkowe:

 

18.  Wnioskujemy o wskazanie sum ubezpieczenia mienia w podziale na wszystkie lokalizacje zgłoszone do ubezpieczenia.

Odp. zamawiający nie jest w stanie takiego podziału wskazać.

 

19.  Prosimy o informację, czy Zamawiający (podmiot) w ramach ubezpieczenia budowli zgłasza do ubezpieczenia drogi, mosty, wiadukty, tunele lub podobne elementy infrastruktury drogowej?

Odp. 19. Tak, jeden wiadukt o wartości 20 000 zł

 

20.  Wnioskujemy o udzielenie informacji kiedy Zamawiający dokonał ostatniego przeglądu stanu technicznego wiat przystankowych i innych budowli użytku publicznego oraz  jak często dokonuje tych przeglądów. Czy jest sporządzany protokół oględzin?

Odp. 20 Przeglądy techniczne dokonywane są na bieżąco, nie rzadziej niż raz na 5 lat. Z oględzin sporządzany jest protokół.

 

21. Wnioskujemy o ubezpieczenie budynków starszych niż 50 lat w wartości rzeczywistej, tj. wartości odtworzeniowej mienia pomniejszonej o zużycie techniczne.

Odp. Zamawiający nie wyraża zgody.

 

22. Wnioskujemy o udzielenie informacji czy do ubezpieczenia zostały zgłoszone:

1.     budynki wyłączone z eksploatacji,

2.     pustostany,

3.     budynki w złym lub awaryjnym stanie technicznym.

Jeżeli tak prosimy o podanie ich sum ubezpieczenia i lokalizacji oraz sposobie zabezpieczenia.

Czy istnieje możliwość zawężenia ochrony ubezpieczeniowej w stosunku do ww. budynków wyłącznie do FLEXA?

Odp. 22. Nie zostały zgłoszone takie budynki.

 

23. Wnioskujemy o udzielenie informacji czy po 1997 r. miała miejsce powódź w jakiejkolwiek lokalizacji.

Odp. 23. Nie.

 

24. Wnioskujemy o udzielnie informacji nt. przebiegu szkodowości z okresu ostatnich 5 lat, w tym o szkodach, które zostały odmówione.

Odp.24. Szkodowość za ostatnie 3 lata została podana w zał.nr 6 do SIWZ w tabeli nr 8. Rok 2015, 16 do marca 2017 podajemy poniżej:

 

 

Poszkodowany

Ubezpieczony

Ryzyko

Data Szkody

Suma wypłat

Urząd Gminy Orchowo

Urząd Gminy Orchowo

Mienie od ognia i innych zdarzeń

2015-01-19

1 963,60 zł

osoba trzecia

Urząd Gminy Orchowo

OC ogólne

2015-04-28

392,24 zł

Urząd Gminy Orchowo

Urząd Gminy Orchowo

Mienie od ognia i innych zdarzeń

2015-06-19

3 075,00 zł

osoba trzecia

Urząd Gminy Orchowo

OC ogólne

2015-07-23

176,43 zł

Środowiskowy Dom Samopomocy

Środowiskowy Dom Samopomocy

AC

2015-08-03

300,00 zł

Urząd Gminy Orchowo

Urząd Gminy Orchowo

Mienie od ognia i innych zdarzeń

2015-03-30

3 013,50 zł

osoba trzecia

Urząd Gminy Orchowo

OC ogólne

2015-04-28

457,73 zł

Urząd Gminy Orchowo

Urząd Gminy Orchowo

Mienie od ognia i innych zdarzeń

2016-07-13

188,87 zł

Urząd Gminy Orchowo

Urząd Gminy Orchowo

Szyby

2016-05-28

282,90 zł

uczestnik zajęć

Środowiskowy Dom Samopomocy

NNW

2016-10-21

350,00 zł

osoba trzecia

Urząd Gminy Orchowo

OC komunikacyjne

2016-03-04

3 254,84 zł

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Orchowie

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Orchowie

mienie od ognia - zalanie- -pęknięta rura

2017-01-30

562,63 zł

14 017,74 zł

Pytania OC:

25. Wnioskujemy o podanie liczby kilometrów dróg w zarządzie Zamawiającego.

Odp. 25. Zamawiający podał je w zał nr 5 do SOWZ w OC zarządcy drogi – 120 km.

 

26. Wnioskujemy o wprowadzenie franszyzy redukcyjnej w wysokości 500 zł dla szkód rzeczowych
w ubezpieczeniu OC za drogi.

Odp. 26. Zamawiający nie wyraża zgody.

 

27. Prosimy o informację ile i jakich pojazdów wolnobieżnych znajduje się w zasobach Zamawiającego.

Odp. 27. żaden.

 

28. Prosimy o informację czy w ramach ubezpieczonych jednostek Zamawiającego jest budynek pływalni/basenu? Jeśli tak, prosimy o podanie daty od kiedy funkcjonuje ww. obiekt.

Odp. 28. Nie ma.

 

29. Prosimy o potwierdzenie, że  imprezy organizowane przez Zamawiającego  to imprezy nie mające charakteru imprez lotniczych, oraz wyścigów i pokazów sportów motorowych (wodnych, motocyklowych, samochodowych) i innych sportów ekstremalnych.

Odp. 29. Zamawiający potwierdza.

 

 

 

30. Prosimy o potwierdzenie, iż w ramach odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania, które mogą wyniknąć w związku z administrowaniem nieruchomościami komunalnymi i należącymi do wspólnot mieszkaniowych wyłączone są szkody spowodowane przez czynności związane z wykonywaniem określonego zawodu, a w szczególności:

1)     zarządcy nieruchomości, o których mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami,

2)     przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, o których mowa w ustawie o rachunkowości (zapisy pkt. 4 Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej lit. w).

Odp. 30.  Zamawiający potwierdza.

 

31. Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności z tyt. użytkowania pojazdów szynowych. Kto odpowiada za utrzymanie infrastruktury kolejowej, kto nią  zarządza, kto użytkuje kto jest jej operatorem, kto odpowiada za jej utrzymanie, jakie czynności są wykonywane w ramach ww. infrastruktury?

Odp. 31.  Zamawiający potwierdza, że nie ponosi odpowiedzialności za pojazdy szynowe.

 

32. Prosimy o informację czy Zamawiający jest odpowiedzialny za jakikolwiek element transportu? Czy jest odpowiedzialny za organizację ruchu transportowego?

Odp. 32.Nie.

 

33. Pytania dotyczące zarządzania nieruchomościami:

1)      Prosimy o podanie przychodów rocznych z tytułu działalności polegającej na zarządzania nieruchomościami należącymi do osób trzecich.

2)      Prosimy o podanie przychodów rocznych tytułu prowadzenia działalności  polegającej na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych osób trzecich (w tym wspólnot mieszkaniowych).

3)      Prosimy o potwierdzenie, iż w odniesieniu do odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych umowa będzie miała zastosowanie w sytuacji wyczerpania sumy gwarancyjnej z obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia z dnia 6 listopada 2014  roku w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - nadwyżka nad ubezpieczenie obowiązkowe.

4)      Prosimy o podanie liczby i wysokości wypłaconych odszkodowań i założonych rezerw szkodowych z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości  oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych za ostatnie 5 lat.

Odp. 33. Zamawiający nie zajmuje się zarządem nieruchomościami poza własnymi budynkami.

 

34. Prosimy o uzupełninie szkodowości w ubezpieczeniu OC za pełne 5 lat + ostatni rok aktualnej ochrony wg. stanu szkód „na dzień” 05.03.2020r.

Odp. 34.Zamwaiający już odpowiedział na to pytanie. 28 lutego 2020 została zgłoszona szkoda związana z pożarem lokalu

 

35. Prosimy o potwierdzenie, iż zestawienie szkodowości w ubezpieczeniu OC oznacza brak jakichkolwiek innych roszczeń zgłoszonych do Ubezpieczonego oraz brak jakichkolwiek okoliczności, o których Zamawiający wie lub przy dołożeniu należytej staranności powinien wiedzieć, z tytułu których mogą zostać zgłoszone roszczenia w przyszłości.

Odp. 35. Zamawiający potwierdza.

 

36. Prosimy o informację, czy zestawienie szkodowości w ubezpieczeniu OC zakłada franszyzy, jeśli tak to jakie i w jakiej wysokości w odniesieniu do każdego ryzyka i każdego okresu ubezpieczenia z osobna.

Odp. 36. Nie było wprowadzonych franszyz, więc nie ma potrzeby ich zakładania.

 

37. Prosimy o informację, czy zestawienie szkodowości w ubezpieczeniu OC jest wg. daty powstania szkody, czy wg. daty wypłaty odszkodowania.

Odp. 37. Wg daty powstania szkody.

 

38. Prosimy o informację, jakie były przyczyny wypłaconych odszkodowań w ubezpieczeniu OC. Jeśli to możliwe, prosimy o tabele excel „szkoda po szkodzie” z opisem czego dotyczy dana szkoda + daty powstanie i daty wypłaty + kwota wypłaty rezerwy.

Odp.38. Zamawiający opisał szkody w zał. nr 6 w tabeli nr 8 – wykaz szkodowości Gminy Orchowo.

 

39. Prosimy o potwierdzenie/podpisanie oświadczenia, (w przypadku Klientów bezszkodowych w ubezpieczeniu OC): Brak szkód oznacza: brak jakichkolwiek roszczeń zgłoszonych do Ubezpieczonego, brak jakichkolwiek  okoliczności, o których Ubezpieczony wie lub przy dołożeniu należytej staranności powinien wiedzieć, z tytułu których mogą zostać zgłoszone roszczenia w przyszłości.”

Odp. 39. Zamawiający potwierdza.

 

 

 

Wójt Gminy

 

Jacek Misztal